Pendekatan
Analisis Wacana (Normaliza
Abd Rahim, 2018) |
||||
PRA-ANDAIAN |
EMOSI |
NILAI
DAN BUDAYA |
BAHASA |
INFERENS |
1. Intuisi |
1. Positif |
1. Diri |
1. Bahasa pertama
/kedua / ketiga.
|
1. Rumusan Keseluruhan |
2. Konteks
·
Penerimaan ·
Keperluan ·
Perujukan ·
Anafora ·
Pengulangan ·
Kekaburan ·
Penegasan
|
2. Negatif |
2. Masyarakat |
2. Formal/ Tidak
Formal |
2. Rumusan Topik
Perbincangan
|
|
3. Emosi
Bercampur
·
Perangai ·
Personaliti ·
Mood ·
Motivasi
|
3. Adat
·
Jujur, ikhlas, baik hati, kasih sayang, kejiranan,
kesyukuran, kesederhanaan ·
Berdikari, hemah tinggi, keberanian, kebersihan
fizikal dan mental serta kesantunan, Kerjasama, semangat bermasyarakat ·
Hormat Menghormati ·
Keadilan, kebebasan, rasional
|
3. Kesalahan Bahasa
|
3. Penutup Kata |
|
|
|
4. Linguistik
|
|
HURAIAN
Pra-andaian
Pra-andaian merupakan perkara yang diandaikan terlebih
dahulu sebelum permulaan garis hujah ataupun tindakan. Kebiasaannya pra-andaian
tidak semestinya betul kerana perkara yang diandaikan hanya bergantung kepada
cara pemikiran seseorang individu itu dan tidak berpaksikan fakta yang benar.
Pra-andaian ini juga tidak melibatkan pemikiran secara rasional dan intelektual
tetapi hanya sekadar mengikut gerak hati dan naluri diri seseorang itu.
Pemahaman pra-andaian ini timbul diluar kesedaran seseorang. Konteks ini
dianalisis berdasarkan aspek penerimaan/penafian, keperluan, perujukan, anafora,
pengulangan, kekaburan dan penegasan.
Emosi
Emosi dapat didefinisikan sebagai perasaan atau
gejolak yang sering bermain dalam jiwa seseorang. Perkara ini merujuk pada
reaksi terhadap seseorang ataupun sesuatu peristiwa yang telah berlaku. Emosi
dapat dibahagikan kepada dua iaitu emosi positif dan emosi negatif. Emosi yang
bersifat positif melibatkan keadaan yang menggembirakan manakala emosi negatif
melibatkan emosi yang sedih, marah, kecewa dan sebagainya. Emosi sering
dikaitkan dengan perasaan, perangai, keperibadian, disposisi dan motivasi.
Dalam beberapa teori, kognisi adalah aspek terpenting emosi.
Nilai Dan Budaya
Nilai dan budaya dianalisis dari aspek diri,
masyarakat dan adat. Nilai dan budaya ini turut melibatkan institusi seperti
sekolah kerana perkara tersebut terkandung dalam falsafah pendidikan negara.
Nilai-nilai budaya ini sangat penting kerana bertalian dengan norma, keyakinan,
adat dan juga praktik. Antara contoh nilai adalah jujur, ikhlas, baik hati,
penyayang dan sebagainya. Nilai-nilai budaya ini perlu sentiasa dirawat,
dipelihara dan diwariskan kepada generasi akan datang.
Bahasa
Bahasa yang dianalisis memfokuskan kepada bahasa
pertama/kedua/ketiga dan lain-lain. Bahasa ini kemudiannya dapat dibahagikan
kepada bahasa formal dan juga tidak formal. Bahasa formal digunakan dalam
situasi rasmi seperti majlis-majlis kerajaan dan sebagainya. Bahasa tidak
formal pula digunakan dalam situasi santai seperti perbualan harian dan
sebagainya. Aspek linguistik ini dianalisis supaya huraian lebih jelas dan
padat.
Inferens
No comments:
Post a Comment